„Életre keltette a nőket” – 120 éve született Christian Dior!
2025. január 25. 12:32
Ruháival a nőiességet hangsúlyozta, és divattörténeti pillanat volt, amikor a második világháború után bemutatta új kollekcióját – ezzel sokak szerint megfosztva Coco Chanelt a trónjától.
Gazdag nagyiparos család gyermekeként született Christian Dior 1905. január 21-én a normandiai Granville városában. Bár szülei abban reménykedtek, hogy politikus vagy diplomata lesz, korán kiderült, hogy Diort inkább a művészet érdekli – gyerekként ruhavázlatokat készített, amelyeket aztán az utcán árult, hogy zsebpénzt gyűjtsön. Már fiatalon meglehetősen babonás volt, jósnőnél is megfordult, és állítólag a következő jövendölést kapta: híres és gazdag ember válik belőle, és ehhez a nők segítik hozzá.
Az iskola után Dior egy kis művészeti galériában dolgozott, amelyet apja vásárolt neki, ám az 1929-ben kitörő gazdasági világválság, édesanyjának és egyik testvérének halála, valamint édesapja üzletének bedőlése után kénytelen volt bezárni. Ezután Robert Piguet divattervezővel dolgozott egészen 1940-ig, amikor behívták katonának. Szolgálata végén, 1942-ben Lucien Lelong tervezőhöz szegődött, aki a világháború éveiben – más francia műhelyekhez, például Jeanne Lanvinéhez és Nina Ricciéhez hasonlóan – a német tisztek és a francia kollaboránsok feleségeit öltöztette, hogy ezzel is életben tartsa a divatipart. Ezzel egyidejűleg Dior húga, Catherine csatlakozott az ellenálláshoz, azonban a Gestapo elfogta; a ravensbrücki koncentrációs táborba vitték, ahonnan 1945-ben szabadult. A saját divatházát 1946 decemberében megalapító Christian az első parfümjét testvére tiszteletére Miss Diornak nevezte el, máig is ez a márka legnépszerűbb illata. „A nő parfümje többet árul el róla, mint a kézírása” – hangoztatta a tervező az illatok jelentőségéről.
Dior karrierjében a mérföldkő 1947-ben érkezett el, amikor bemutatta legendás kollekcióját. S hogy miért számított forradalminak? Az 1920-as években óriási változáson ment keresztül a divat, amihez a nők felszabadítójának kikiáltott Coco Chanel munkássága is hozzájárult: hatására új szabású, letisztult, rövidebb ruhákat kezdtek hordani a hölgyek. Ám jött a háborús időszak, amelyben a divat értelemszerűen háttérbe szordult, s leginkább a praktikusság, a formátlan ruhák domináltak. Majd a még kezdő tervezőnek számító Dior 1947. februárban bemutatta a New Look elnevezésű kollekcióját, és minden megváltozott. A szürke, uniformizáló évek után visszatértek a nőiességet hangsúlyozó, különleges anyagú ruhák, amelyekkel
Dior vissza akarta csempészni az életörömöt a társadalomba.
Bár stílusa kifejezetten népszerű volt mind a divat, mind a hétköznapi emberek világában, kritikát is kapott bőven. A feministák azzal támadták a tervezőt, hogy szembement a korábbi, a húszas-harmincas években jellemző felszabadító öltözködési normákkal, és ruhái visszalépést jelentettek a nők függetlenségért vívott harcában. Riválisa, Chanel is bírálta a munkáját, mondván: Dior „nem öltözteti, hanem kárpitozza a nőket”. Mindenesetre a kollekció debütálásától fogva Christian Dior szárnyalt, és Párizs a háború sötét évei után újra a divat fővárosaként tündökölhetett, jelentős részben az ő munkásságának köszönhetően. A filmcsillagok is Diort akartak hordani, így mások mellett Marilyn Monroe-t, Liz Taylort és Marlène Ditrichet is öltöztette. Utóbbi annyira ragaszkodott a ruháihoz, hogy akár filmszerepet is visszautasított volna, ha nem viselheti kedvenc tervezője darabjait. „Ha nincs Dior, nincs Dietrich” – tette egyértelművé Alfred Hitchcock rendezőnek a Rémület a színpadon című film szerződésének tárgyalásakor. Ez volt egyébként Dior első hollywoodi mozifilmje, s a követő években még számos nagyszabású produkcióhoz tervezett ruhákat.
1955-ben maga mellé vette tervezőasszisztensnek a 19 éves Yves Saint Laurent-t, aki tőle tanulta meg a szakma alapjait. Az 52 éves tervező 1957-ben az ifjonc tehetség édesanyjának már azt mondta: fiát választotta utódjának a divatháznál – ami mindenképp szokatlan gesztus volt, tekintettel a korára. De mintha érezte volna, hogy gondoskodnia kell az utódlásról: még az év őszén szívroham következtében elhunyt, s halála után valóban Yves Saint Laurent vette át a helyét.
A Dior ház reputációja azóta mit sem változott, a márkanév ma is a luxus szinonimája. Nem meglepő, Diornak mindig is a minőség volt legfontosabb, amiről 1954-ben kiadott könyvében így írt: „A minőség az elegancia alapfeltétele. Én mindig a minőséget fogom előnyben részesíteni a mennyiséggel szemben. Akár készen vásárolod, akár varratod a ruháidat, mindig a lehető legjobb minőséget válaszd, amit csak meg tudsz engedni magadnak. Mindig jobb egy jó minőségű ruha, mint két ócska rongy.”
„Ha az emberek fellázadnak az ilyen erőszakos emberrablások ellen, akkor abba fogják hagyni!” – fogalmazott egy hozzászóló, miután kiderült, mi történt egy orvossal Odesszában.
Ha Magyar Péterrel játszotta volna el ezt mondjuk Nagy Feró, mekkora felháborodás lenne akkor nem csak a hazai, de a nemzetközi sajtóban is. És teljesen jogosan.
Egy kis apróság, hogy a modern "miss dior", az már nem az eredeti miss dior, hanem a "miss dior cherie" új neve/változata.
De köszönöm a cikket! Jó volt!